داستان یارابات

یارابات، نماد تبدیل ایده‌ها به واقعیت

در سال ۱۳۹۸، ما با یک هدف بزرگ و آرزوهایی بلندپروازانه وارد دنیای استارتاپ‌ها شدیم. در ابتدا، تمرکز ما بر روی اثبات خودمان در بازار و تشکیل یک تیم قوی بود. پروژه‌های ما عمدتاً در حوزه هوش مصنوعی و هوش تجاری از صنعت بودند و به صورت B2B فعالیت می‌کردیم. در پس انجام این پروژه‌ها، درک عمیقی از نیازهای بازار پیدا کردیم و در کنار هم، تیمی قوی و متعهد را تشکیل دهیم؛ اما همیشه در پس ذهن‌مان، ایده‌ای بزرگتر وجود داشت: ساخت محصولی که بتواند به طور گسترده‌تری در دسترس کسب‌وکارها قرار گیرد.

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در همکاری با کسب و کارهای مختلف متوجه آن می‌شدیم، دغدغه بهبود تجربه مشتری و در عین حال مدیریت هزینه منابع انسانی در درون سازمان‌ها بود. اما راستش را بخواهید، ارزش‌افزوده ما در آن برهه از زمان، تخصص در زمینه پردازش متن و تولید سرویس‌های با کیفیت بود و نه خلق یک ایده‌ی جدید.

می‌دانستیم که مساله پاسخگویی به مشتریان، یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل هر کسب و کاری است؛ همینطور می‌دانستیم که خودکارسازی پاسخگویی به مشتریان کسب و کار، می‌تواند یکی از مسیرهای مهم در راه رسیدن به هدف‌مان باشد و ضمنا انتخابی است که تطابق بسیار زیادی با تخصص تیم‌مان دارد. تجربه‌های متنوعی که در طول سال‌ها از پروژه‌های مختلف به دست آورده بودیم، به ما کمک کرد تا در این زمینه، یکی از باکیفیت‌ترین موتورهای جستجوی معنایی و همچنین بهترین سیستم پرسش و پاسخ خودکار معنایی را برای زبان فارسی در کشور تولید کنیم. اما این همه‌ی داستان نبود. این سیستم‌‌‌ها، علی رغم کیفیت بسیار بالا، چالش‌ها و محدودیت‌هایی را برای کسب و کار به همراه داشتند.

این آغاز راه بود و با گذشت زمان، پیشرفت تکنولوژی و ظهور مدل‌های زبانی، ما به سرعت به سمت این تکنولوژی جدید حرکت کردیم. پیش از انتشار مدل‌های زبانی متن‌باز، با استفاده از APIهای شرکت OpenAI، چت‌بات‌هایی ساختیم که توجه بسیاری از کسب‌وکارها را جلب کرد. این موفقیت اولیه، ما را به این نتیجه رساند که این سرویس می‌تواند راهکار قانع‌کننده و هیجان‌انگیزی برای کسب و کارها باشد.

با انتشار نسخه‌های متن‌باز مدل‌های زبانی توسط شرکت‌های بزرگ دنیا (زیرساخت پردازشی قدرتمند)، فرصتی طلایی برای ما فراهم شد تا به سمت توسعه محصولی حرکت کنیم که بتواند به طور گسترده‌تری به کسب‌وکارها خدمت‌رسانی کند و ضمنا محدودیت مدل‌های پیشین را نداشته باشد. ما با دقت، ضمن بررسی و تحلیل مدل‌های مختلفی که هر روزه منتشر می‌گردد، بهترین مدل زبانی را برای زبان فارسی انتخاب کرده و با بهبود آن، زیرساختی مناسب برای استفاده کسب‌وکارها فراهم کردیم.

امروز، در آستانه انتشار نسخه اولیه محصولمان، با افتخار اعلام می‌کنیم که یارا، نتیجه ماه‌ها تلاش‌ها و تجربه ما، آماده است تا به کسب‌وکارها در پاسخگویی به نیازهایشان کمک کند. یارا، نه تنها یک مدل زبانی پیشرفته برای زبان فارسی است، بلکه نمادی از تلاش و پشتکار تیم ما در مسیر تبدیل ایده‌ها به واقعیت است.

نغمه ندائی

Recent Posts

تحقیق دادستانی تگزاس علیه شرکت Meta و Character.AI به دلیل فریب کودکان با ادعاهای سلامت روان

دادستان کل تگزاس، کن پکسون، به تازگی تحقیقات خود را علیه دو شرکت بزرگ فناوری،…

16 ساعت ago

نامه نویسندگان مشهور علیه استفاده زیاد از هوش مصنوعی در نشر

هوش مصنوعی و چالش‌های جدید در نشر کتاب در دنیای امروز، فناوری و هوش مصنوعی…

5 روز ago

هوش مصنوعی در کسب‌وکارها؛ عبور از آزمایش تا پیاده‌سازی

در سال‌های اخیر، هوش مصنوعی (AI) به یکی از ارکان اصلی عملیات کسب‌وکارها در سراسر…

1 هفته ago

هوش مصنوعی در طراحی تراشه‌های اپل: آغاز انقلابی در صنعت فناوری

در دنیای فناوری، هر روز خبرهای تازه‌ای از نوآوری‌های چشمگیر به گوش می‌رسد. یکی از…

1 هفته ago

GPT-5 زیر ذره‌بین: واکنش منفی کاربران به تازه‌ترین مدل OpenAI

پنجشنبه گذشته، شرکت OpenAI مدل هوش مصنوعی جدید و مدت‌ها مورد انتظار خود، GPT-5، را…

1 هفته ago

بحران اعتماد در OpenAI: از آرمان‌گرایی تا چالش‌های ایمنی هوش مصنوعی

در دنیای امروز که هوش مصنوعی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فناوری‌های تحول‌آفرین شناخته می‌شود، تحولات…

2 هفته ago