در دنیای دیجیتال امروز، خرید اجتماعی یا سوشال شاپینگ، نحوه تعامل مشتریان با برندها و همچنین نحوه تصمیمگیری افراد در فرایند خرید را دگرگون کرده است.
در دنیای دیجیتال امروز، خرید اجتماعی یا سوشال شاپینگ، نحوه تعامل مشتریان با برندها و همچنین نحوه تصمیمگیری افراد در فرایند خرید را دگرگون کرده است.
بطور خلاصه، ترکیبی از راحتی خرید آنلاین و تعاملات اجتماعی موجود در پلتفرمهای شبکههای اجتماعی. این مفهوم به مصرفکنندگان این امکان را میدهد تا محصولات را کشف، بررسی و مستقیماً از طریق کانالهایی مانند اینستاگرام، فیسبوک، تیکتاک و پینترست خریداری کنند. Social Shopping از ادغام روزافزون شبکههای اجتماعی در زندگی روزمره افراد بهره میبرد و مسیری یکپارچه-و کمنظیر- از کشف محصول تا خرید را برای آنان فراهم میآورد.
با گسترش اکوسیستم social shopping، نیاز به پشتیبانی شخصیسازی شده، آنی و کارآمد بیش از پیش اهمیت یافته است. اینجاست که چتباتها نقش موثر و تخصصی خود را ایفا میکنند. این دستیارهای مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی نحوه تعامل برندها با مشتریان خود را متحول کرده و مزایای متعددی ارائه میدهند که در ادامه به مرور ۵ مورد از آنها خواهیم پرداخت:
۱. توصیههای شخصیسازی شده
چتباتها میتوانند با تحلیل رفتار کاربران، ترجیحات آنان و تعاملات گذشتهشان، محصولات مناسب با سلیقه آنها را پیشنهاد دهند. مثلاً، یک چتبات در صفحه اینستاگرام یک برند مد ممکن است بر اساس تاریخچه جستجوی کاربر و فعالیتهای او در شبکههای اجتماعی، لباسهای خاصی را پیشنهاد کند.
۲. پشتیبانی مشتری سریع و آسان
سؤالات درباره جزئیات محصولات، زمانبندی تحویل و امکان بازگشت یا تعویض، قیمت و… اغلب در سوشال شاپینگ مطرح میشود. چتباتها با ارائه پاسخهای فوری، نهتنها تجربه مشتری را بهبود بخشیده بلکه شانس فروش را هم افزایش میدهند.
۳. سادهسازی معاملات
چتباتهای مدرن میتوانند فرآیند خرید را مستقیماً در همان صفحه چت انجام داده و کاربران را از جستجوی صفحات مختلف بینیاز کنند، که این امر، سردرگمی و اصطکاک در فرایند خرید را کاهش داده و همچنین باعث افزایش نرخ تبدیل میشود.
۴. تعامل از طریق گیمیفیکیشن
برخی چتباتها از عناصر بازیسازی برای جذب کاربران استفاده میکنند. برای مثال، چتبات یک برند آرایشی ممکن است با ارائه یک آزمون برای تعیین بهترین محصولات مراقبت از پوست، تجربه خرید را به فعالیتی سرگرمکننده تبدیل کند.
۵. جمعآوری و استفاده از دادههای مشتری
چتباتها میتوانند دادههای ارزشمندی درباره رفتار و تجربه مشتری، سؤالات رایج و الگوهای خرید جمعآوری کنند. کسبوکارها میتوانند از این اطلاعات برای بهبود استراتژیهای سوشال شاپینگ خود و ارائه خدمات بهتر به مشتریان استفاده کنند.
در پایان لازم به یاداوری است که سوشال شاپینگ نمایانگر بخشی از آیندهی خردهفروشی است و با ترکیب جنبههای تعاملی و جامعهمحور شبکههای اجتماعی از یکسو، به همراه کارآمدی، سرعت و آسایش خرید آنلاین از سوی دیگر، تجربهای جذاب و شخصیتر ارائه خواهد کرد. با رشد هرروزهی این روند، چتباتها به ابزارهایی ضروری برای برندها تبدیل شدهاند که به دنبال افزایش تعامل مشتریان، سادهسازی عملیات و ارائه تجربه خرید شخصیسازهشده هستند. با استفاده از قدرت هوش مصنوعی، که در واقع اجتنابناپذیر است، کسبوکارها میتوانند پیشرو بمانند، ارتباطات عمیقتری با مخاطبان خود برقرار کنند و در دنیای تجارت آنلاین، سهم خود از بازار را حفظ کنند.
دادستان کل تگزاس، کن پکسون، به تازگی تحقیقات خود را علیه دو شرکت بزرگ فناوری،…
هوش مصنوعی و چالشهای جدید در نشر کتاب در دنیای امروز، فناوری و هوش مصنوعی…
در سالهای اخیر، هوش مصنوعی (AI) به یکی از ارکان اصلی عملیات کسبوکارها در سراسر…
در دنیای فناوری، هر روز خبرهای تازهای از نوآوریهای چشمگیر به گوش میرسد. یکی از…
پنجشنبه گذشته، شرکت OpenAI مدل هوش مصنوعی جدید و مدتها مورد انتظار خود، GPT-5، را…
در دنیای امروز که هوش مصنوعی بهعنوان یکی از مهمترین فناوریهای تحولآفرین شناخته میشود، تحولات…