شرکت فیگما اعلام کرد که در چارچوب همکاری جدید خود با گوگل، قصد دارد مدلهای پیشرفته هوش مصنوعی جمینی را به پلتفرم طراحی خود اضافه کند. این همکاری با هدف توسعه قابلیتهای هوش مصنوعی و پاسخگویی به «نیازهای در حال تحول طراحان محصول و تیمهای طراحی» انجام میشود.
فیگما پیش از این نیز ابزارهای طراحی و ساخت اپلیکیشن مبتنی بر هوش مصنوعی را معرفی کرده بود، اما ادغام جدید با گوگل امکان بهرهگیری از مدلهای Gemini 2.5 Flash، Gemini 2.0 و Imagen 4 را فراهم میکند. این شرکت همچنین اعلام کرد که همکاری خود با Google Cloud را ادامه خواهد داد. گوگل پیشتر مدلهای جمینی را در ابزارهای دیگر خود مانند Google Sheets نیز به کار گرفته است؛ برای آشنایی با نحوه استفاده عملی از جمینی در شیتهای گوگل، میتوانید این راهنمای جامع را مطالعه کنید.
بر اساس این توافق، مدل Gemini 2.5 Flash در فرایند ویرایش و تولید تصاویر در فیگما ادغام خواهد شد و بیش از ۱۳ میلیون کاربر فعال ماهانه این پلتفرم میتوانند تنها با یک دستور، تصاویر هوش مصنوعی ایجاد کرده و تغییرات دلخواه را اعمال کنند. فیگما معتقد است این ویژگی موجب تسریع در جریانهای کاری طراحان خواهد شد. این شرکت به نتایج آزمایشهای پیشین خود اشاره کرده است که نشان میداد کاربران کاهش ۵۰ درصدی تأخیر را در ویژگی «ساخت تصویر» تجربه کردهاند.
این همکاری بخشی از روند رو به رشد مشارکت میان شرکتهای بزرگ فناوری برای ادغام مدلهای هوش مصنوعی در محصولات پرکاربرد است؛ اقدامی که با هدف افزایش پذیرش عمومی و رقابت برای جذب کاربران نهایی صورت میگیرد. برای نمونه، در هفته جاری اوپنایآی اعلام کرد کاربران ChatGPT میتوانند مستقیماً با اپلیکیشنهایی همچون Spotify، Booking.com، Expedia، Coursera، Zillow، Canva و دیگران تعامل داشته باشند. نام فیگما نیز در این فهرست به چشم میخورد، امری که نشان میدهد همکاری این شرکت با گوگل، توافقی انحصاری نیست.
اعلام همکاری فیگما همزمان با معرفی پلتفرم Gemini Enterprise از سوی گوگل صورت گرفت؛ پلتفرمی مبتنی بر هوش مصنوعی که برای استفاده در محیطهای سازمانی و جریانهای کاری موجود طراحی شده است. این سامانه به کاربران اجازه میدهد با اسناد، دادهها و نرمافزارهای درونسازمانی خود تعامل کنند. همچنین، مهندسان میتوانند از ابزارهای جدید برای طراحی و استقرار عوامل هوش مصنوعی یا استفاده از مجموعهای از عوامل آماده بهرهمند شوند.
گوگل این اقدام را گامی در جهت افزایش بهرهوری و بهبود فرآیندهای کاری معرفی کرده است موضوعی که به باور این شرکت، سازمانها مایلاند در ازای آن هزینه پرداخت کنند، بهویژه در زمانی که پروژههای آزمایشی هوش مصنوعی در بسیاری از شرکتها با چالش مواجهاند. گوگل همچنین اعلام کرد که ۶۵ درصد از مشتریان Google Cloud هماکنون از محصولات هوش مصنوعی این شرکت بهره میبرند.
در کنار همکاری با فیگما، گوگل از مشارکتهای جدید هوش مصنوعی خود با شرکتهایی همچون GAP، Gordon Foods، Klarna، Macquarie Bank، Melexis، Mercedes، Signal Iduna، Valyoz و Virgin Voyages نیز خبر داد. این شرکتها به جمع شرکای فعلی جمینی از جمله Banco BV، Behr، Box، DBS Bank، Deloitte، Deutsche Telekom، FairPrice Group و وزارت انرژی ایالات متحده میپیوندند.
تحقیقات انجامشده در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) نشان میدهد که استفاده از مدلهای زبانی بزرگ…
در دنیای رقابتی هوش مصنوعی، معمولاً این باور وجود دارد که "هرچه بزرگتر، بهتر است".…
با نزدیک شدن به فصل خرید تعطیلات در ایالات متحده، گزارش جدیدی از بخش تجارت…
مقدمهای بر تغییرات جدید اسپاتیفای اسپاتیفای در روز پنجشنبه بهروزرسانیهای مهمی را در سیاستهای هوش…
مقدمهای بر ارزیابیهای جدید OpenAI در روز پنجشنبه، OpenAI گزارشی جدید منتشر کرد که به…
اخیراً، اخبار مربوط به سرمایهگذاریهای کلان در زیرساختهای هوش مصنوعی از سیلیکون ولی به شدت…