مدل زبانی هوش مصنوعی چیست و چگونه کار می‌کند؟

مدل زبانی هوش مصنوعی چیست و چگونه کار می‌کند؟

فهرست مطالب

امروزه‌ها چت‌بات‌های هوش مصنوعی از همیشه محبوب‌تر شده‌اند. روزانه میلیون‌ها کاربران به‌صورت مستمر از این ابزارهای هوش مصنوعی برای سهولت در انجام کارهای خود استفاده می‌کنند. نتایج چت‌بات‌های هوش مصنوعی نسبت به گذشته بهبودهای فراوانی داشته و همین باعث شده که کاربران در مورد چگونگی عملکرد آن‌ها کنجکاو شوند. اگر می‌خواهید در مورد نحوه عملکرد مدل‌های زبانی هوش مصنوعی در چت‌بات‌ها بدانید، تا انتهای این مطلب با یارا بات همراه باشید.

تاکنون انواع هوش‌های مصنوعی (AI) در قالب چت‌بات به کمک کاربران دنیای فناوری آمده‌اند. سهولت در برنامه‌نویسی، حل مسائل، ارائه اطلاعات مورد نیاز و سرگرمی بخش‌های کوچکی از کاربردهای این نوع هوش مصنوعی هستند. بسیاری از چت‌ بات‌ ها براساس مدل زبانی GPT کار می‌کنند که آخرین نسخه آن یعنی GPT-4 Turbo نیز اخیراً در دسترس عموم قرار گرفته است؛

مدل زبانی چت جی پی تی یکی از قدرتمند ترین مدل های زبانی
مدل زبانی چت جی پی تی یکی از قدرتمند ترین مدل های زبانی

اما مدل زبانی هوش مصنوعی چیست و چگونه عمل می‌کنند؟ در ادامه جزئیات مربوط به انواع مدل‌های زبانی و نحوه کارکرد آن‌ها را با شما به‌اشتراک می‌گذاریم.

هوش‌های مصنوعی که برای تعامل با کاربران پدید آمده‌اند، باید کاملاً ساده و با زبانی سلیس با مخاطب ارتباط برقرار کنند. سازندگان چت‌بات با به‌کارگیری مدل‌های هوش مصنوعی، از امکان برطرف‌سازی نیاز کاربران در زمان بسیار کوتاهی برخوردار می‌شوند. درواقع مدل زبانی هوش مصنوعی حاصل بهره‌گیری از الگوریتم‌سازی‌های بسیار متنوع است که به‌نوعی می‌توان آن‌ها را نوعی دستورالعمل برای پیش‌بینی جملات، کلمات و داده‌های زبانی مختلف قلمداد کرد.

هوش‌های مصنوعی را می‌توان مانند کودکان آموزش داد؛ اما نه آن‌گونه که انسان‌ها آموزش داده می‌شوند. با مدل‌های زبانی، نرم‌افزارهای هوش مصنوعی به‌لطف یادگیری ماشینی تحت تعلیم قرار می‌گیرند و به‌اصطلاح، آموزش (Train) داده می‌شوند.

test and train in ai model

این آموزش‌ها به هوش مصنوعی اجازه می‌دهد که در تعامل با کاربر، اطلاعات کلامی دریافتی را تحلیل و تجزیه کرده و پاسخی کم‌نقص را به او ارائه دهد. یادگیری ماشینی به توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی اجازه برنامه‌نویسی و اعمال دستورالعمل‌های صریح در آن، بدون نیاز به برنامه‌ریزی مستقیم هوش مصنوعی را می‌دهد. آموزش هوش مصنوعی در مدل‌های زبانی از طریق پردازش زبان طبیعی (NLP) انجام می‌پذیرد. با پیشرفت روزانه هوش مصنوعی و مدل‌های زبانی، پردازش زبان طبیعی نیز بهینه‌تر عمل خواهد کرد.

مدل زبانی به‌نوعی کاربرد پیش‌بینی احتمالات خاص را دارد. این احتمالات خاص، ظاهر شدن کلمات به‌خصوص در جملاتی به‌خصوص را شامل می‌شوند. چت‌بات هوش مصنوعی با به‌کارگیری مدل زبانی، پیش‌بینی می‌کند که کلمات مورد انتظار کاربر باید در چه بخش‌هایی از پاسخ به‌کار بروند. توسعه‌دهندگان مدل‌های زبانی هوش مصنوعی، روی میلیون‌ها کلمه و جمله این کار را تکرار کرده‌اند تا محصول خود را به این سطح برسانند؛

بنابراین هنگامی که از هوش مصنوعی سؤالی می‌پرسید، این ابزار با رجوع به داده‌های گسترده مدل زبانی، پاسخ مناسب سؤال شما را می‌یابد. این داده‌ها همان‌هایی هستند که توسعه‌دهندگان پیش‌از‌این با پردازش زبان طبیعی به هوش مصنوعی ارائه داده‌اند.

مدل‌های هوش مصنوعی از دو نوع هستند. نوع اول، مدل‌های زبانی مبتنی بر آمار است. همان‌طور که از نام این مدل برمی‌آید، تمرکز آن بر نحوه ارائه کلمات و داده‌ها به کاربر براساس آمار توالی آن کلمات خواهد بود.

درواقع این مدل با توجه به تجربه‌های مختلف کاربران، عبارات را در بخش‌های درست جملات ارائه می‌دهد. مدل دوم نیز براساس پردازش‌های شبکه عصبی توسعه یافته است. این مدل با تقلید از سیستم عصبی مغز انسان، وظیفه تجزیه، تحلیل و یافتن پاسخ مناسب برای وظایف پیچیده از جمله همان پردازش طبیعی زبان یا NLP را برعهده دارد. این مدل از نتایج قبلی برای ارائه پاسخ دقیق‌تر بهره می‌گیرد.

NLP چگونه کار می کند؟
NLP چگونه کار می کند؟

براساس این نوع مدل‌های زبانی اصلی، چندین مدل زبانی معروف از جمله GPT، آکوستیک، BERT و PaLM و بسیاری از اسامی نام‌آشنای دیگر توسعه پیدا کرده‌اند. با گذشت زمان، امکان دارد شاهد عرضه مدل‌های جدیدتر و رقابت سنگین بین مدل‌های زبانی هوش مصنوعی در دنیای فناوری باشیم.

مدل‌های زبانی هوش مصنوعی به‌لطف افزایش سرمایه‌گذاری و توجه بیشتر کاربران، پیشرفت شاخصی داشته‌اند. این پیشرفت مدل‌های زبانی سبب کارکرد هرچه بهتر ابزارهای هوش مصنوعی در تعامل و ارائه پاسخ مناسب به کاربران شده است. به‌همین‌ترتیب، امروزه می‌توانید با زبان‌های مختلف مانند انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، لاتین و حتی فارسی با چت‌بات‌های هوش مصنوعی ارتباط صریحی را برقرار کنید.

ارائه پرامپت (Prompt) در مدل های زبانی

یکی از راه‌‌های دریافت پاسخ دقیق از انواع مختلف مدل زبانی هوش مصنوعی، ارائه پرامپت (Prompt) صحیح و کامل به آن است. پیشنهاد می‌کنیم برای تعامل با چت‌بات‌ها، بیشترین جزئیات را در پرامپت‌های خود به‌کار ببرید تا هوش مصنوعی با پردازش عبارات مرتبط با پرامپت شما، مرتبط‌ترین پاسخ را ارائه دهد. همان‌طور که گفته شد، مدل‌های زبانی براساس آموزش‌های خاص توسعه‌دهندگان آن عمل می‌کنند و ارائه مناسب لغات مرتبط به آن، دست هوش مصنوعی را برای پاسخ‌دهی بهتر باز می‌گذارد.

شاید این مطالب برای شما مفید باشد

فرم درخواست مشاوره