مقایسه چت‌بات‌ها: تفاوت گوگل بارد و چت جی پی تی در چیست؟

فهرست مطالب

امروزه با پیشرفت چشمگیر هوش مصنوعی، انواع ابزارهای هوش مصنوعی در دسترس کاربران هستند. در این مطلب سراغ مقایسه دو چت بات برتر هوش مصنوعی، یعنی گوگل بارد و ChatGPT می‌رویم. در ادامه به تفاوت گوگل بارد و چت جی پی تی خواهیم پرداخت.

چت جی پی تی چیست؟

سرویس چت جی پی تی محصولی از OpenAI است. هوش مصنوعی ChatGPT براساس مدل زبانی GPT-3.5 (در نسخه رایگان) یا GPT-4 (در نسخه پولی با اشتراک ماهانه حداقل ٢۰ دلار) کار می‌کند. چت جی پی تی با الگوریتم‌های خاصی تمرین داده شده تا توانایی تولید پاسخ‌هایی مشابه انسان‌ها را داشته باشد. جالب این‌که ChatGPT توانایی تولید تصویر با مدل پیشرفته Dall-E 3 را هم دارد.

همچنین ChatGPT از مهم‌ترین دلایل فراگیر شدن استفاده از چت‌بات‌های هوش مصنوعی به‌شمار می‌رود. همین موضوع سبب محبوبیت محصول OpenAI و بهره‌‌مندی آن از بیش‌از ١٨۰ میلیون کاربر فعال شده است. هم‌اکنون با داشتن ایمیل می‌توانید از چت جی پی تی استفاده کنید.

گوگل بارد چیست؟

بارد، محصولی از گوگل است که از اصلی‌ترین رقبای چت جی پی تی محسوب می‌شود. بارد در نگاه بسیاری از فعالان دنیای تکنولوژی، از انقلابی‌ترین محصولات تاریخ گوگل به‌شمار می‌رود؛ اما دلیل این امر چیست؟

گوگل بارد برای پاسخ به کاربران از مدل زبانی اختصاصی PaLM 2 یا Gemini Pro بهره می‌برد. گوگل بارد نیز یکی دیگر از چت‌بات‌های پیشرفته اما رایگان دنیای هوش مصنوعی است.

تفاوت گوگل بارد و چت جی پی تی

میزان تفاوت گوگل بارد و چت جی پی تی کم نیست. این دو چت‌بات تفاوت‌های قابل‌توجهی نسبت به یکدیگر دارند. 

سطح دسترسی و سهولت استفاده

اول از همه، بارد کاملاً رایگان است و درحال‌حاضر هیچ خبری از اشتراک پولی برای آن نیست. این‌در‌حالیست که کاربران چت GPT برای استفاده از  نسخه‌های حرفه‌ای‌تر باید هزینه اشتراک آن را بپردازند؛ اما این مسئله چه تفاوتی را ایجاد می‌کند؟

از آن‌جا که گوگل بارد به اینترنت متصل شده، کاربران بدون هیچ محدودیتی می‌توانند از اطلاعات به‌روز آن بهره ببرند. با گوگل بارد می‌توانید به منابع متنوع و شناخته‌شده روز دسترسی پیدا کنید. درمقابل اما نسخه رایگان ChatGPT به اینترنت روز دسترسی ندارد و پایگاه داده‌های آن مربوط به اطلاعات چند ماه پیش است؛ البته با پرداخت حق اشتراک ChatGPT Plus می‌توانید از نسخه به‌روز این چت‌بات استفاده کنید.

مدل‌های زبانی و سرویس‌های جانبی

تفاوت دیگر، به مدل زبانی این چت‌بات‌های هوش مصنوعی مربوط می‌شود. همان‌طور که گفته شد، چت جی پی تی از مدل زبانی GPT-3.5/GPT-4 و بارد از PaLM 2/Gemini Pro قدرت می‌گیرد. لازم به‌ذکر است که مدل‌های زبانی بارد براساس منطقه و کشوری که در آن ساکن هستید کار می‌کنند.

بارد باوجود رایگان بودن، می‌تواند تصاویر را تحلیل و تفسیر کند و با اپ‌های خود گوگل از جمله جیمیل، یوتیوب، مپس و… سازگاری دارد. این ویژگی‌ها صرفاً در نسخه پولی ChatGPT در دسترس است.

تولید تصویر با هوش مصنوعی

یکی از داغ‌ترین موضوعات این روزها، تولید تصویر با هوش مصنوعی است. چت جی پی تی با مولد Dall-E3 می‌تواند تصویر تولید کند. تنها کافیست با دادن پرامپت‌های مخصوص به این چت‌ بات هوشمند، از آن خروجی دریافت کنید. تصاویر ساخته شده با این چت‌بات گاهی آن‌قدر حرفه‌ای هستند که امکان دارد آن‌را با تصاویر واقعی اشتباه بگیرید.

گوگل بارد فعلاً قابلیت تولید تصویر را ندارد؛ اما انتظار می‌رود طی چند ماه آینده شاهد عرضه عمومی این قابلیت برای چت‌بات جذاب گوگل نیز باشیم. این موضوع حتی می‌تواند قائله بازی را عوض کند؛ چراکه احتمالاً بارد توانایی تولید رایگان تصویر را هم داشته باشد.

جدول مقایسه گوگل بارد و چت جی پی تی

مزایای چت جی پی تی

ابتدا از مزایای چت جی پی تی شروع می‌کنیم. چت جی پی تی سرعت پاسخ‌دهی بالاتری دارد و برای کاربرانی که اهمیت زیادی به صرفه‌جویی زمان می‌دهند، کاملاً مناسب است. همچنین ویژگی‌های دیگری همچون پاسخ‌های شبیه به انسان، سهولت کارکرد، پشتیبانی از زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی و توانایی تولید متن به بیش از ٢۰ زبان زنده دنیا از سایر مزایای چت جی پی تی هستند.

معایب چت جی پی تی

پس از بررسی مزایای چت جی پی تی، نوبت به معایب آن می‌رسد. معایب چت جی پی تی کم‌تر از مزایای آن است، اما همچنان می‌توان ایرادات قابل‌توجهی را در این چت‌بات پیدا کرد. مواردی چون برخی خطاهای عجیب در پاسخ‌دهی، جواب‌های نه‌چندان کامل و مصنوعی بودن بعضی پاسخ‌ها از معایب چت جی پی تی هستند.

مزایا و معایب گوگل بارد

در این بخش مقایسه تفاوت گوگل بارد و چت جی پی تی، سراغ مزایای بارد می‌رویم. این چت بات در ارائه پاسخ‌های دقیق و مطلوب تبحر دارد. از دیگر سو بسیاری از ویژگی‌های موجود در بارد نسبت به رقیبش رایگان است. 

پایگاه داده‌های گسترده‌تر و بزرگ‌تر، خلاقیت بیشتر پاسخ‌ها، عملکرد مناسب در کدنویسی از دیگر مزایای گوگل بارد از دیگر مزایای این چت‌بات است. بارد از بیش‌از ۴۰ زبان زنده دنیا هم پشتیبانی می‌کند که این رقم نسبت به ChatGPT بیشتر است. در گوگل بارد اما فعلاً خبری از مولد تصویر نیست و وجود یک‌سری اشتباهات به‌دلیل آزمایشی بودن این چت‌بات محتمل است.

جمع‌بندی تفاوت گوگل بارد و چت جی پی

بارد و چت جی پی تی هردو از بهترین‌های دنیای چت‌بات هستند؛ اما انتخاب بین آن‌ها کاملاً به‌شما بستگی دارد. هردو چت‌بات امکانات گسترده‌ای دارند و برای انتخاب برنده مقایسه، باید نگاهی به نیازهای خود بیندازید.

منبع: https://www.techrepublic.com

شاید این مطالب برای شما مفید باشد

فرم درخواست مشاوره