کاربرد چت بات ها در صنایع پزشکی و آزمایشگاهی

کاربرد چت بات ها در صنایع پزشکی و آزمایشگاهی

فهرست مطالب

در یک سال اخیر، با پیشرفت فناوری و ارتباطات، چت‌بات‌ها به عنوان یکی از ابزارهای مهم در حوزه پزشکی مورد توجه قرار گرفته‌اند. این چت‌بات‌ها با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های پیشرفته، قادر به برقراری ارتباط و تعامل با بیماران و ارائه بخشی از خدمات بهداشتی و درمانی هستند. کاربرد چت بات هوشمند در پزشکی تأثیر قابل توجهی در رفع چالش‌های موجود خواهد داشت.

این تکنولوژی می‌تواند در بهبود دسترسی به خدمات پزشکی، کاهش برخی هزینه‌ها، افزایش سطح اطلاعات بیماران و مسائلی از این دست تأثیرات به سزایی داشته باشد. با توجه به این تأثیرات مثبت، استفاده از چت‌بات در پزشکی به عنوان یک ابزار کارآمد و نوآورانه مورد توجه قرار گرفته است. با یارا بات همراه باشید تا مزیت‌های این همراهی با تکنولوژی‌های روز را بیشتر بررسی کنیم.

کاربردهای چت بات در حوزه درمان

همان‌طور که اشاره کردیم، حضور گسترده هوش‌های مصنوعی تحولات زیادی را به همراه داشته است. به همین دلیل افراد  و صنایع زیادی به این سمت گرایش پیدا کرده‌اند که روش استفاده از این ابزارها را در کسب‌وکار خود پیدا کنند. این مسئله در مورد حوزه درمان هم صادق بوده و فعالان این عرصه در تلاش هستند بدانند آیا می‌توان از انواع چت‌بات‌های هوشمند در خدمات درمانی و صنایع پزشکی هم استفاده کرد یا خیر؟

برای رسیدن به این پاسخ تلاش‌های زیادی صورت گرفته که چند مورد از آنها نیز تأثیرات خوبی در تعامل کادر درمان با بیماران داشته‌اند.

در ادامه به 4 مورد از کاربردهای جذاب چت بات در حوزه درمان خواهیم پرداخت.

1-    ارزیابی اولیه علائم بیماری

کاربرد چت‌بات‌ها در حوزه درمان، خیلی فراتر از تصور است. چت‌بات‌ها می‌توانند با پرسیدن چند سوال ساده اما هوشمند، علائم اولیه بیماری را شناسایی کرده و آنها را ثبت کنند. با این کار، تا حد زیادی فرایند معاینه و درمان پزشک، سریعتر و کوتاه‌تر می‌شود.

فایده اصلی این ربات‌های هوش مصنوعی برای آن دسته از بیمارانی است که به دلیل بیماری نمی‌توانند از تخت خود خارج شوند. آنها دیگر نیازی به صرف انرژی زیادی ندارند؛ فقط کافی است در حالت خوابیده روی تخت خود، خیلی راحت به سوالات چت بات پاسخ بدهند و شرایط خود را با او در میان بگذارند. بعضی از چت‌بات‌ها در ابتدا سوالات از پیش آماده‌شده از بیمار می‌پرسند؛ مانند «آیا دردی احساس می‌کنید؟» یا «در مدام قسمت بدن درد احساس می‌کنید؟». با این کار، بیمار نیازی به تایپ کردن طولانی نخواهد داشت.

2-    جمع‌آوری بازخوردها و اطلاعات بیماران

چت‌بات‌ها با پرسیدن سوالات ضروری و ارتباط برقرار کردن با بیماران، می‌توانند به تکمیل پرونده پزشکی آنها کمک کرده و یک بانک اطلاعاتی بسیار غنی ایجاد کنند. پزشک نیز می‌تواند با مراجعه به این بانک اطلاعاتی و استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده توسط چت بات، روش درمانی بهتری ارائه کند. علاوه بر این، کلینیک‌ها با کمک چت بات‌ها، می‌توانند تجربه بیماران فعلی و آینده را از دریافت خدمات کلینیک تا حد زیادی بهتر کنند.

3-    ارائه راهنمایی‌های لازم در زمینه مراحل درمان و پوشش بیمه

بسیاری از بیماران متاسفانه برای طی کردن مراحل درمان، درگیر کارهای طاقت‌فرسای اداری می‌شوند. استفاده از چت بات در پزشکی به آنها کمک می‌کند که بدون تماس گرفتن با کلینیک یا مراجعه حضوری و منتظر ماندن در صف‌های طولانی، کارهای اداری خود را انجام دهند. چت بات می‌تواند به سوالات آنها درباره پوشش بیمه و یا هزینه‌های درمان به طور کامل و سریع پاسخ دهد.

4-    تنظیم قرار ملاقات‌های پزشکی

در دنیای امروز، کلینیک‌ها با کمک چت‌بات‌ها می‌توانند خیلی راحت، قرار ملاقات‌های بیماران را تنظیم کرده و آنها را به بیمار اطلاع دهند. این ربات‌های هوش مصنوعی برای تنظیم زمان ملاقات و جلسات معاینه بعدی، از اطلاعاتی مانند پرونده پزشکی، وضعیت و علائم آلرژیک، پوشش بیمه و تایم خالی پزشک استفاده می‌کنند.

چت بات در حوزه آزمایشگاهی

گفته شده که چت‌بات در پاسخ آزمایش کاربرد مناسبی دارد. این بات‌ها می‌توانند به صورت خودکار نتایج آزمایش‌ها را تجزیه و تحلیل کنند و به پزشکان و بیماران اطلاعات دقیقی درباره وضعیت سلامتی فرد بدهند. به عنوان مثال، یک چت‌بات می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، نتایج آزمایش‌های خونی، سنجش فشار خون و سایر آزمایش‌های مربوط به سلامتی را تحلیل کند و به صورت آنلاین نتایج را به پزشک ارائه دهد.

همچنین، کاربرد چت بات در پزشکی این‌طور خواهد بود که به پرسش و پاسخ‌های بیماران در مورد آزمایش‌ها و نتایج آنها پاسخ دهد و اطلاعاتی راجع به عوارض جانبی و درمان‌های مربوطه به آنها ارائه کند. با استفاده از چت‌بات‌ها در حوزه آزمایشگاه پزشکی، بیماران این توانایی را دارند که به سرعت و با دقت بیشتری به نتایج آزمایش‌ها دسترسی پیدا کنند و از راهنمایی‌های فنی و پزشکی بهره ببرند.

چت بات در نوبت دهی

نوبت‌دهی در مراکز درمانی همیشه یکی از مراحل چالش‌برانگیز برای فعالان این عرصه بوده است. اما چت‌بات‌های هوشمند قادرند به طور شبانه روزی و در هفته هفت روز فرایند نوبت‌دهی پزشکان و مراکز درمانی را مدیریت کنند. با استفاده از این ابزارهای کاربردی نیاز به انسان در این فرایند کم می‌شود و در عین حال خطاهای انسانی هم کاهش پیدا می‌کند.

علاوه بر این، با استفاده از این بات‌ها، مراجعه کنندگان دیگر نیازی به صحبت و ارتباط با اپراتور انسانی نخواهند داشت و از اتلاف وقت آنها در صف‌های طولانی هم جلوگیری خواهد شد.

چت بات در دستیار پزشک

چت‌بات‌ها می‌توانند به عنوان دستیاری برای پزشکان هم مورد استفاده باشند. از جمله کاربردهای این ابزارها در چنین موقعیت‌هایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یادآوری نوبت‌ها و فرایندهای پرونده هر بیمار: چت‌بات‌ها قادر هستند به صورت خودکار نوبت‌های بیماران را یادآوری کنند و نتایج آزمایش‌ها و سایر اطلاعات مربوط به پرونده هر بیمار را به پزشک اطلاع دهند.
  • کمک به تشخیص مراحل اولیه بیماری: با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، چت‌بات‌ها قادر به تحلیل علائم و نشانه‌های بیماری هستند و به پزشک در تشخیص مراحل اولیه بیماری کمک می‌کنند. این کمک می‌تواند در تشخیص سریع و دقیق‌تر بیماری‌ها و شروع درمان مناسب تأثیرگذار باشد.
  • کمک به تحقیقات بیشتر: این کاربرد چت بات در پزشکی هم مدت هاست که مورد توجه پزشکان قرار گرفته است. زیرا این ابزارها می‌توانند در تحقیقات بیشتر در حوزه درمانی به پزشکان کمک کنند. با دسترسی به پایگاه داده‌های پزشکی، نشانه‌ها، علائم و درمان‌های مربوط به بیماری‌ها را ارائه می‌دهند و اطلاعات جدیدی را در اختیار پزشکان قرار خواهند دارد.

و در آخر، نگران کاربرد چت بات در پزشکی باشیم؟

با وجود نتایج مثبت، این نگرانی هم وجود دارد که چت‌بات‌ها ممکن است اطلاعات نادرستی را منتقل کنند. این نگرانی از این جهت مد نظر است که الگوریتم‌های این ابزارها بر متون آنلاین تکیه می‌کنند و ممکن است اهمیت یکسانی را برای اطلاعات یک مؤسسه پزشکی معتبر و چند پست در فیس‌بوک قائل شوند.

با این حال، نباید این مسئله را نادیده بگیریم که در آینده‌ نزدیک چت‌بات‌ها نقش بیشتری در پزشکی خواهند داشت. در صورتی که این اتفاق بیفتد، هم بیماران و هم پزشکان باید با احتیاط عمل کنند تا اشتباهات ابزاری به قیمت جان انسان‌ها تمام نشود.

شاید این مطالب برای شما مفید باشد

فرم درخواست مشاوره