نقش چت‌ بات‌ در بانکداری دیجیتال چیست؟

فهرست مطالب

در سال های اخیر با ظهور هوش مصنوعی و پیشرفت تکنولوژی، صنایع مختلفی در دنیا تغییر و تحول یافته است. یکی از صنایع مهم که هم‌راه با پیشرفت فناوری در دنیا تحولات گسترده‌ای داشته، بانکداری است. استفاده از چت‌بات‌ در بانکداری حالا باعث شده که بانکداری از شکل سنتی خود فراتر رفته و حالا به صورت بانکداری دیجیتال در دنیا فعالیت کند.

هرچند که تاثیرات هوش مصنوعی صرفا متوجه بانکداری نبوده و خیل گسترده‌ای از صنایع را متحول کرده است؛‌با این‌حال به نظر می‌رسد که تاثیر چت بات در بانکداری دیجیتال یکی از مهم‌ترین تحولاتی است که با کمک هوش مصنوعی به وجود آمده است.

در این مقاله درباره نقش چت باتها در بانکداری دیجیتال صحبت می‌کنیم و از مزایا و کارکردهای چت‌بات‌های هوشمند در این صنعت بیشتر خواهیم گفت. همراه ما باشید:

چت‌بات ها در بانکداری دیجیتال چه نقشی دارند؟

همانطور که می‌دانید؛ استفاده از چت‌بات‌های هوشمند به عنوان یکی از روش‌های هوشمند برای پاسخگویی به مشتریان و کاهش هزینه‌های سازمان‌ها در دنیا شناخته می‌شود. استفاده از این چت‌بات‌ها در بانکداری دیجیتال نیز بسیار مرسوم بوده و خدمات مختلفی را از پاسخگویی به مشتریان تا اتوماسیون و پردازش و غیره با استفاده از روبات‌های هوشمند انجام می‌شود. پس می‌توان گفت که استفاده از هوش مصنوعی تاثیر قابل توجه و بسیار زیادی در صنعت بانکداری جهان داشته است.

از سوی دیگر؛ استفاده از خدمات دیجیتال در حال حاضر به یکی از مزیت‌های رقابتی بانک‌ها تبدیل شده است. وب‌سایت‌های مدرن، خدمات هوشمند و آنلاین، سهولت دسترسی و انجام کارهای بانکی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، توسعه برنامه‌های کاربردی موبایل و بسیار خدمات دیگر؛ بانک‌ها را وارد دنیای رقابت کرده است. به نوعی که با ظهور نئوبانک‌ها حالا باصنعتی مواجه هستیم که به طور کلی تمامی خدمات بانکی حضوری را حذف و با سادگی و سهولت، تمامی سرویس‌های بانکی را به صورت آنلاین و غیرحضوری به کاربران خود ارائه می‌دهد.

و در تمامی این مراحل، این هوش مصنوعی است که بانکداری دیجیتال کمک می‌کند تا همپای رشد  فناوری، کسب و کار خود را رشد دهند و به همین سبب مشتریان بیشتری نیز جذب کنند.

مزایای استفاده از چت بات در بانکداری دیجیتال:

همانطور که گفتیم؛ استفاده از هوش مصنوعی در بانکداری دیجیتال، علاوه بر اینکه باعث رشد این کسب و کارها می‌شود، به نوعی مزیت رقابتی برای بانک‌ها نیز محسوب می‌شود. سادگی و سهولت دسترسی به خدمات بانکی در کنار بی نیازی به مراجعه حضوری به شعبه‌های بانک‌ها باعث شده تا توجه بانک‌های دولتی و خصوصی به استفاده از این تکنولوژی بیشتر شود.

افزایش رضایت با بهبود تجربه مشتری

یکی از اصلی‌ترین مزایای هوش مصنوعی به مشتریان بانک‌ها، ارائه خدمات به صورت ساده، در دسترس و سریع است. علاوه بر آن، هوش مصنوعی با شخصی‌سازی کردن ارائه خدمات به مشتریان، باعث می‌شود مشتریان احساس کنند کسب و کار موردنظر درک عمیقی از شخصیت آن‌ها داشته و بر اساس درخواست و نیازهای خود پاسخ‌های مناسبی کسب کنند. هوش مصنوعی به دلیل استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و پردازش زبان می‌تواند به هر مشتری با درنظر گرفتن سوال و درخواست او، پاسخ مناسبی داده و تعاملی با کیفیتی برقرار کند.

  • هوشمند و خودکارسازی عملیات‌های روتین

همانطور که می‌دانید؛ استفاده از چت‌بات‌های هوشمند به عنوان یکی از روش‌های هوشمند برای پاسخگویی به مشتریان و کاهش هزینه‌های سازمان‌ها در دنیا شناخته می‌شود. استفاده از این چت‌بات‌ در بانکداری دیجیتال نیز بسیار مرسوم بوده و خدمات مختلفی را از پاسخگویی به مشتریان تا اتوماسیون و پردازش و غیره با استفاده از روبات‌های هوشمند انجام می‌شود. پس می‌توان گفت که استفاده از هوش مصنوعی تاثیر قابل توجه و بسیار زیادی در صنعت بانکداری جهان داشته است.

از سوی دیگر؛ استفاده از خدمات دیجیتال در حال حاضر به یکی از مزیت‌های رقابتی بانک‌ها تبدیل شده است. وب‌سایت‌های مدرن، خدمات هوشمند و آنلاین، سهولت دسترسی و انجام کارهای بانکی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، توسعه برنامه‌های کاربردی موبایل و بسیار خدمات دیگر؛ بانک‌ها را وارد دنیای رقابت کرده است. به نوعی که با ظهور نئوبانک‌ها حالا با صنعتی مواجه هستیم که به طور کلی تمامی خدمات بانکی حضوری را حذف و با سادگی و سهولت، تمامی سرویس‌های بانکی را به صورت آنلاین و غیرحضوری به کاربران خود ارائه می‌دهد.

و در تمامی این مراحل، این هوش مصنوعی است که بانکداری دیجیتال کمک می‌کند تا همپای رشد  فناوری، کسب و کار خود را رشد دهند و به همین سبب مشتریان بیشتری نیز جذب کنند.

  • پیش‌بینی سناریوهای محتملی که منجر به تقلب می‌شود

یکی از کارکردهای مطرح هوش مصنوعی، پیش‌بینی روندهای آینده بر اساس سناریوهای از پیش تعیین شده است. تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان باعث می‌شود سناریوهای محتملی که می‌تواند منجر به تقلب و کلاهبرداری شود توسط هوش مصنوعی شناخته شود.

شناسایی تکنیک‌های پولشویی، شناخت روش‌های کلاهبرداری و جلوگیری از این سری اقدامات از سری ویژگی‌هایی است که هوش مصنوعی می‌تواند پیش از وقوع متوجه شود و با دادن هشدار یا بستن دسترسی افراد از این اقدامات جلوگیری کند.

  • افزایش امنیت سایبری

با استفاده از هوش مصنوعی، می‌توان از راهکارهای دفاعی و پیشگیرانه‌ای برای افزایش امنیت و جلوگیری از سرقت اطلاعات کاربران داشت که این مساله به طور مستقیم شبکه‌های امنیتی بانک‌ها را بهبود می‌بخشد.

شاید این مطالب برای شما مفید باشد

فرم درخواست مشاوره